czwartek, 6 stycznia 2011

TECHNO

No właśnie, techno... Jest taka rzecz która mnie troszkę irytuję, mianowicie zbeszczeszczenie nazwy "techno" w Polsce. W sumie męczy mnie to od kilku lat, więc stwierdziłem że wspomnę o tym na blogu. Kiedy ktoś w naszym pięknym kraju mówi że słucha techno to od razu wrzucany jest do worka z napisem "infantylna muzyka dyskotekowa". Otóż techno to gatunek który powstał w Detroit z 30 lat temu. Niektórzy nazywają ogółem muzykę elektroniczną jako techno. W Polsce wszystko popsuło zjawisko wiksy, które nie wiele ma wspólnego z klasycznym techno (a także komercjalizacja love parade). Odsyłam zainteresowanych tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiksa naprawdę warto poczytać. Takie podgatunki muzyki elektronicznej jak wiksa, stupid house (hard house), schranz czy różne holenderskie wytwory dyskotekowe odstraszyły ludzi od nazwy techno. Wyżej wymienione gatunki nie są poważnie traktowane przez krytyków czy specjalistów muzyki elektronicznej. Czasami mylimy też komercyjne odmiany house'u i trance'u z techno. Na wikipedii czytamy: Największy wkład w stworzenie fundamentów techno, ma niemiecka grupa Kraftwerk. Nie wstydzimy się powiedzieć że słuchamy Kraftwerka, ale wstydzimy się powiedzieć że słuchamy techno - tak to wygląda w Polsce. A co z minimal-techno i Jeffem Millsem ? Co z dub-techno i rhythm & sound ? Co z faktem że klasyczne detroit techno jest powiązane z old school electro a ono z hip hopem ? No właśnie jeśli słucham Public Enemy i Mf Doom'a to mam się wstydzić że słucham hip-hopu bo na jakiś dyskotekach i w komercyjnych radiostacjach puszczają 50 centa i Eminema ? Każdy gatunek ma podgatunki i w każdym gatunku znajdą się komercyjne, infantylne, słabe podgatunki i z drugiej strony świetne, inteligentne, ciekawe i medytacyjne podgatunki. Nie przekreślajmy z góry żadnego zjawiska do póki nie wiemy o czym mówimy; i nazywajmy rzeczy po imieniu żeby następne pokolenia wiedziały co jest co.















Zainteresowanych znowu odsyłam tu: http://techno.org/electronic-music-guide/
Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz